joi, 7 februarie 2008

Aleg în ţara minciunilor

Prima dată am fost minţiţi când ni s-a spus că s-a terminat cu Comunismul: niciunul dintre cei care au spus asta nu ştiau de fapt ce e aia Democraţie. Am fost minţiţi când, în apogeul „Revoluţiei în Direct”, am asistat la o execuţie în direct. Nu am vreo bănuială că a fost o regie, dar nu acela era panaceul; iar cei care au făcut asta ştiau şi ei prea bine.
Puterea poporului (democratia) era imposibil de exercitat pentru că acesta era dezinformat, manipulat, înfometat, slăbit în mai toate virtuţile sale.
La 18 ani de atunci s-au schimbat şi nu prea s-au schimbat multe. Virtuţi oricum nu prea avem, ca neam. Minţiţi suntem în continuare.
Un proverb (scoţian pare-mi-se) spune că dacă te minte cineva o dată, să-i fie ruşine. Dacă te minte a doua oară, să-ţi fie ruşine! Chiar cred că ne minţim şi singuri suficient cât să nu mai aibă loc raţiunea.
Nu ne place să aprofundăm realitatea până acolo unde putem să vedem viermii şi să ne dăm seama că ceva e putred. Ne place însă să muşcăm din măr până ajungem la nevertebrat, scuipăm pe jos, acoperim cu ţărână şi mâncăm în continuare.
Deşi ştim cum arată mincinoşii îi alegem tot pe cei care au ochi, nas, gură şi mâini de mincinos.
Avem în sânge un soi de „joc de-a minciuna”. În principiu, regula acestui joc este simplă: Cine minte cel mai frumos câştigă! Şi nu avem nici măcar arbitri arbitri, ci numai competitori, o groază de competitori.
Avem obiceiul de a cere onestitate de la cei care ne reprezintă şi îi înjurăm când dovedesc contrariul. Dar ei de unde vin oare să le pretindem noi asta? Dintr-o societate onestă, cu valori morale solide, cu o cultură politică solidă, astfel încât să ne putem intriga profund dezamăgiţi? „Creditul” pe care l-am dat politicienilor până acum a constat în vulnerabilitatea noastră, ignoranţa, fuga de cunoaştere şi aprofundare, lehamitea faţă de treburile societăţii. Ce mandat concret am dat politicienilor? Bunăstarea pe care ne-o dorim cu toţii nu este decât un deziderat naiv în condiţiile în care nu prea ştim cum ar trebui să arate o societate românească prosperă, un stat al bunăstării. Şi ca un surogat pentru cunoaşterea şi înţelepciunea de care avem nevoie am ales minciuna.
Într-o localitate ieşeană, recunoscută înainte de ’89 (m-am săturat de reperul ăsta) pentru un sistem de irigaţii performant, toată lumea înjura şefii de comună pentru distrugerea prin furt, a acestuia. Am avut ocazia să intru în multe curţi ale cetăţenilor acelei comunităţi: trotuarele erau făcute cu dale din canalele de alimentare de odinioară, iar stâlpii de la garduri sau ulucele de la case nu erau altceva decât ţevi de aluminiu. Frustrarea care domina ţinea de faptul că nu s-a furat în mod egal. Hoţii strigau "Hoţii!", din rărunchi.
Cât de capabili şi de demni sunt astfel de oameni să aleagă pentru viitor? Cât de bine pot ei să gestioneze adevărul? Câţi ca ei suntem? Câţi ca ei sunt oameni politici!?!
Încă o poveste relevantă.
Două femei discutau în obor. Una îi spune celeilalte: „Ce frumos a vorbit aseară, la televizor, domnu’ ...escu! Nu l-ai văzut?”. Cealaltă femeie, cu un regret transpirând: „Nuuu!!! Ce a spus?”. Prima:„Nu am înţeles, că noi prostimea nu putem pricepe vorbele frumoase a domnului ...escu, dar aşa de frumos a vorbit!!!”

2 comentarii:

Razvan Teodorescu spunea...

INJECTAREA ARTIFICIALE CU ORGANISME MODIFICATE DEMOCRATIC

Simt nevoia de a participa la aceasta discutie. Desi nu eram decat la varsta la care tineam creionul in mana, puteam sa disting fericirea cu care mama mea primea vesti de la Bucuresti. Tata, fiind ofiter, fusese chemat in Capitala, pentru a apara nu stiu ce punct strategic. De la Revolutia insangerata si pana la democratia modificata genetic a fost doar un pas. Spre nerusinea mea abia zilele trecute am citit un articol despre Proclamatia de la Timisoara. Curios, acolo am gasit un articol, numarul 8, prin care se restrictiona accesul fostilor demnitari la functiile publice. Acest articol nu a fost aprobat decat dupa ce "organismul" democratic fusese deja modificat genetic cu genele comunismului autohton. Din aceasta strutocamila tot mancan tocanita, fara sa ne pese de efectele nocive pe care le are pe termen lung.

In aceeasi masura pot sa spun ca javra de paza a democratiei nu si-a facut datoria. Nici un jurnalist, nici un trust de presa mioritic, nici macar din afara spatiului romnanesc nu s-a gandit sa publice o harta, un arbore, caracatita guvernamentala, increngatura de famili si rubedeni care ne conduc. Nu e de mirare ca suntem atat de inapoiati. In loc de societate deschisa si libera, in loc de libera circulatie a fortei de orice(munca produse etc), in loc de libertate de exprimare si proprietate garantata, avem pe masa, zilnic, o tocanita plina de democratie injectata din belsug cu....germenii nepotismului, jafului, "curvasariei" s.a.m.d. Sincer, sunt satul!
Ma gandesc cu stupoare ca daca nu fac parte dintr-un clan voi fi marginalizat. Aceeasi graoza ma curinde si atunci cand ma gandesc ca daca nu voi tipa pentru unii sau alti, voi ramane nut.
Am sa incerc de acum inainte sa ma dau pe legume, cat mai putin modificate genetic!

Razvan Teodorescu spunea...

PS: spre rusinea mea