luni, 7 aprilie 2008

"Dă Doamne o molimă, dă ceva, dar mai aşază lumea!"

- Toată lumea asta a înnebunit!, mi-a spus un bunic. Ne va lua pe toţi dracul; ascultă la mine! Chiar el va veni şi ne va lua pe toţi!
- Păi de ce? Întreb curios...
- Păi, de aia!
- Pentru că suntem nişte păcătoşi? Întreb provocator, simţind nefast o sursă de amuzament.
- Nuuu! Păcătoşi am fost de când lumea şi pământul, dar acum suntem altfel. Dacă aş fi un om deştept m-aş pricepe să iţi spun! Acum suntem chiar dracu’ pe pământ.
Deja mă intrigă...
- Dar unde vezi matale toate astea?!
- Uite aşa... când stau la poartă şi mă uit pe stradă. Trece lumea prin faţa mea şi parcă nici nu mă vede. Dacă aş fi mort, sau dacă m-ar chinui moartea nu m-ar vedea. Dacă ar curge sânge din mine tot nu m-ar vedea. Nici dacă ţip nu cred că sare nimeni. Se grăbesc toţi!
- Ei... fiecare are treaba lui!
- Avea şi pe vremuri, dar era lumea mai atentă. Când ieşeam în poartă lumea se oprea şi vorbea cu mine. Măcar că erau numai câteva cuvinte... Nu mai departe, copiii mei de pildă; copii mei veneau cu nepoţi cu tot şi rămâneau peste noapte, rămâneau zile întregi poate... acum se tot grăbesc să plece acasă, la muncă. Eu am să mor de singurătate, dar ei de ce or muri??? Doi s-au prăpădit deja la nici 45 de ani: pe unul l-a luat cancerul, iar al doilea a picat din picioare ca trăsnit, nu au mai avut ce să-i facă. Spun ei că de la oboseală. Cine mai ştie?! Eu plecam la câmp dimineaţa la patru şi mă întorceam seara târziu. Şi beam apă clocită la soare şi mâncam mămăligă cu ceapă... şi nu cădea nimeni de oboseală. Cine mai ştie ce-o fi cu lumea asta?! Ce-i drept era lumea mai proastă! Nu erau televizoare, celulare şi calculatoare. Dar uite că de astea moare lumea, aşa deşteaptă cum e ea. Tata a făcut războiul şi a fost prizonier în Siberia şi s-a întors acasă şi a dus-o până la 94 de ani. Dar unu ca matale nu cred că apucă etatea asta!
Aproape şocat:
- Tot ce-i posibil! Dar poate că nici nu vreau să trăiesc atât.
- Da de unde ştii matale cam cât ai vrea să trăieşti?! Dacă te întreb acum ştii să-mi spui? De unde ai putea să cunoşti care zile ţi-ar fi mai frumoase? Tata, Dumnezeu să-l odihnească, când s-a văzut cu strănepoţi, la 93 de ani, a zis Gata! Atât am vrut de la viaţă... să ţin în poale pe copiii copiilor, copiilor mei. Mai mult nu cer ca să nu îl mânii pe Dumnezeu! Unu ca dumitale poate că are alt habar de viaţă, poate că s-ar vrea cu altă fericire. Dar de unde să ştii când îţi vine?
- Da matale ce bucurie aştepţi de la viaţa asta?
- Uite... mi-aş fi dorit şi eu cam ca tata. Dar acu’... că mi-am îngropat doi copii, că nepoţii mei sunt prea ocupaţi că să facă (copii)... eu nu-mi mai doresc altceva decât să nu mai treacă lumea pe lângă mine ca pe lângă un străin... că nu de asta am muncit o viaţă întreagă! Eu, dacă voi fi vrednic să dau ochii cu Dumnezeu pe lumea ailaltă, i-oi spune aşa: Doamne, fă lumea asta mai aşezată. Dă o molimă peste ei dacă e nevoie, împarte-i în două pe cât sunt, lasă-i fără aparatele astea care le iau minţile, fără bani, fără ce-o trebui ... dar fă-i mai liniştiţi, mai atenţi, mai sănătoşi la minte! Şi să mă ierte El, Dumnezeu, că mă cred eu mare deştept să-i spun ce şi cum, dar asta mi-aş dori. Eu nu am avut alta avere decât casa şi familia şi am fost tare fericit pana să mi se ducă nevasta şi copiii. Ăştia acum ridică palate, cumpără sate întregi, întorc banii cu covata şi tot nu le ajunge. Bani! Bani! Bani! ... la ce le-or trebui atâţia bani, nu ştiu!

3 comentarii:

Marius Bojor spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Marius Bojor spunea...

Bunicii mei spuneau ca oamenii din vechime peste care au dat potopul purtau sticlute cu apa la gat. Si mai spuneau bunicii mei ca acum toata lumea e cu tigara in gura, deci va veni focul peste noi. Intre timp toti oamenii stau cu mobilele la ureche... oare ce radiatii fatale ne asteapta?:)

Paul Eduard Kmen spunea...

Nu stiu daca e reala convorbirea sau exprima doar o metafora, dar e extraordinar de.... reala!!!